10 FAKTÓW, O KTÓRYCH MOGŁEŚ NIE WIEDZIEĆ

Posted: 11/08/2013 in NAUKA/CIEKAWOSTKI
Tagi: , , , , , , , , ,

Oto 10 nieistotnych dla jakości twojego życia faktów, o których najprawdopodobniej nie wiedziałeś. Teraz będziesz mógł szpanować znajomością bezużytecznej wiedzy i sprawiać wrażenie oczytanego. Nie ma za co!

FAKT 1:  PAPIER TOALETOWY WYNALEŹLI CHIŃCZYCY W XIV WIEKU.

I nie służy on wcale do wycierania kału. Prawda jest taka, że europejscy kolonizatorzy źle zrozumieli sens tego wynalazku. Otóż papier toaletowy wyprodukowano po to, aby po podmyciu się, osuszać cztery litery, a nie żeby rozsmarowywać gówno na dupie (omg, co za słownictwo). Nasza błędna interpretacja dała nam opinię śmierdzieli i brudasów. Przynajmniej wśród Chińczyków.

FAKT 2: PARA MAJTEK JEST…PARĄ?

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego mówi się para okularów albo para majtek? Nie? Ja też nie, ale ostatnio oglądałem pewien program w internecie, w którym dowiedziałem się, że mówi się „para” przy przedmiotach, które składają się z dwóch takich samych części, np. okulary (dwa okulary), spodnie (dwie takie same nogawki) itd. To jednak wciąż nie rozjaśniło mi, skąd wzięła się „para majtek”. Jako że bielizna leży w obrębie moich zainteresowań i stanowi bardzo istotną część mojego życia, postanowiłem zapytać o to wujka Google. I wiecie, co mi powiedział? „Bo tak”. I wszystko stało się jasne.

FAKT 3. „FAKT” JEST NAJCZĘŚCIEJ CZYTANĄ GAZETĄ W POLSCE

Tak, ten brukowiec plasuje się na pierwszym miejscu w rankingu najlepiej sprzedających się dzienników w naszym kraju. W praktyce oznacza to, że wolimy czytać fikcję, bo szara rzeczywistość nas przeraża i nudzi. Morderstwo kiełbasą jest bardziej interesujące niż geneza społecznego podziału ideologicznego. Powiem szczerze, że też wolę fantastykę.

 

FAKT 4. THOMAS EDISON ODKRYŁ ŻARÓWKĘ PO WYKONANIU 11-STU TYSIĘCY PRÓB.

Kiedyś pewien dziennikarz zapytał Edisona: „Dlaczego marnujesz czas na tyle prób, jeśli wiadomo, że światło świecy jest dla człowieka najlepsze? Dlaczego wciąż próbujesz mimo 5-ciu tysięcy nieudanych prób?”. Thomas odpowiedział: „Młody człowieku, nieprawdą jest, że wykonałem 5 tysięcy nieudanych prób, ale faktem jest, że do tej pory odkryłem 5 tysięcy sposobów, według których to nie działa! To sprawia, że jestem o 5 tysięcy sposobów bliżej rozwiązania”. Nieźle, co?

FAKT 5. NA ŚWIECIE ŻYJE CZŁOWIEK, KTÓRY NIE JE I NIE PIJE, A ŻYJE.

Przynajmniej tak twierdzi. Jogin Prahlad Jani ma ponad 80 lat i czuje się bardzo dobrze. Podobnego zdania są lekarze, którzy poddawali go różnym testom w zamkniętym szpitalu wojskowym. Okazuje się bowiem, że nasz niesamowity hindus otrzymał łaskę od Boga, gdy miał 8 lat. Od tego czasu nie musi już spożywać żadnych pokarmów, ponieważ otrzymuje „boski nektar”.

 

FAKT 6. ADAM I EWA NIE ZJEDLI JABŁKA, CHYBA.

A przynajmniej nie ma o tym mowy w Biblii. Tam jest tylko wzmianka o zjedzeniu owocu z drzewa poznania dobra i zła. W tradycji chrześcijańskiej jabłko, związane pogańskimi rytuałami płodności, stało się symbolem pożądania i pokusy, mimo że nie wspomniano o nim w Piśmie Świętym. Owoc ten, jako przeklęty, zaczął pojawiać się w dziełach średniowiecznych i renesansowych artystów. Całkiem możliwe, że wzorowali się na greckim eposie „Cypria“ i złotym jabłku Eris.

FAKT 7. HINDUSI DOPUSZCZAJĄ, ŻE ŚWIAT MÓGŁ POWSTAĆ NA TRZY SPOSOBY…

Pierwszy mówi, że istniał on zawsze, czyli nikt go nie stworzył. Druga wersja przyjmuje, że świat powstał z wody. Trzecia jednak przebija wszystkie inne… Ziemię stworzył praczłowiek, który wykluł się z kosmicznego jaja. Deal with it, bitches.

 

FAKT 8. EDWARD GEIN STANOWIŁ INSPIRACJĘ DLA TWÓRCY „TEKSAŃSKIEJ MASAKRY PIŁĄ MECHANICZNĄ“.

W trakcie przeprowadzonych badań stwierdzono u niego psychopatię seksualną i schizofrenię. W domu Ed’a znaleziono m.in. cztery czaszki wieńczące słupki łóżka, pas z ludzkich sutków, kompletny strój i obicie fotela wykonane z ludzkiej skóry, a także pudełko wypełnione spreparowanymi kobiecymi genitaliami.  Morderca łapał swoje ofiary, a potem dokonywał swoich chorych rytuałów, chociaż na początku wyjmował zwłoki z grobów. Policja przypuszcza, że popełnił więcej niż dwa morderstwa, za które trafił do szpitala psychiatrycznego. Więcej o nim polecam wygooglować. Może się kiedyś skuszę i opiszę jego historię.

FAKT 9. W RANKINGU NAJBARDZIEJ DOCHODOWYCH FILMÓW WSZECHCZASÓW PIERWSZE MIEJSCE ZAJMUJE AVATAR…

…który swoją premierę miał w 2009 roku. Jego przychód w dolarach wyniósł 2 782 275 172. Na drugim miejscu znajduje się Titanic z 2 185 372 302 dolarów, a na trzecim The Avengers z wynikiem 1 447 398 000 USD. Scenariusze do dwóch pierwszych filmów stworzył James Cameron. Ideę Avatara rozwijał już od 1994 roku, gdy napisał 114-stronnicowy skrypt dla tego filmu.

FAKT 10. PIERWSZYM SSAKIEM POWSTAŁYM W WYNIKU KLONOWANIA BYŁA OWCA DOLLY.

Przyszła na świat w 1996 roku. Jej sklonowanie wywołało liczne obawy, a także zrodziło pytania o granicę badań naukowych. W związku z tym w wielu krajach wprowadzono zakaz modyfikacji genetycznych zwierząt w celach reprodukcyjnych.

 

DODAJ KOMENTARZ

Polub moją działalność https://www.facebook.com/PatrykPisze i bądź na bieżąco z artykułami. 

Komentarze
  1. mazimzazi pisze:

    Dobre, fajnie, że ktoś zbiera takie fakty, bo żal dupę ściska jak ktoś nie wie, że żarówka nie leżała. I w ogóle, że nie było to bez prób… Mądrze tutaj. 🙂

  2. Może para majtek jest parę bo ma dwie takie same dziury na nogi?;)

  3. O części wiedziałam ale jest coś do czego muszę się odnieść.
    Czemu do jasnej cholery „Fakt”?! Przepraszam, ale to prasa która nawet nie nadaje się jako zamiennik dla papieru toaletowego( jednak wynalezionego przez Chińczyków w XIV w.)
    Pozdrawiam,
    With Cigarette

  4. tanya pisze:

    Hmm, też pomyślało mi się, że ta para majtek od pary dziur.
    I czy ja też mogę dostać łaskę „boskiego nektaru”? Muszę poszukać w Google, gdzie to dają 😉

  5. Mili pisze:

    Jaka jest różnica między fantastyką a ‚fatem’? A fakt pierwszy rodzi pytanie: Oni się za każdym razem po tym kąpią?

  6. Marta pisze:

    To nie odwaga, to potrzeba. Znam dwoje 18-latków, którzy też chętnie czytają, a nawet piszą. Może nas, wielbicieli poezji, jest niewielu, ale jesteśmy. Przywraca to jakąś wiarę w ludzi i ich wrażliwość.

    O owcy Dolly wiedzą wszyscy, którym dane było chodzić do gimnazjum. 🙂 Skąd wytrzasnąłeś te fakty? Papier toaletowy, majtki, seryjny morderca, no, ciekawe masz zainteresowania. 😉

  7. K. pisze:

    Nie wierzę temu Panu Joginowi, kłamca. Dwa ostatnie fakty znałam, jestem z siebie dumna 😀

  8. Patrycja pisze:

    Post świetny!O tej „parze” mi się spodobał najbardziej 🙂 i jestem za częstszym publikowaniem takich notek :))

  9. Kasia pisze:

    Nikt dawno mnie tak nie rozbawił i zarazem czegoś nauczył. 😉 Pozdrawiam z uśmiechem na ustach.

  10. duń pisze:

    tylko nie fakt…. porażka. heh chociaż chyba masz rację, że ludzie wolą karmić się fikcją, część z tych ciekawostek była mi znana, ale część mnie zaskoczyła, choćby boski nektar, czy para majtek, okularów!

    wiem, wiem, sama kiedyś z mojej pierwszej, prawdziwej miłości leczyłam się 1,5 roku… tutaj nie wiem jak będzie, zwłaszcza, że odkąd go spotkałam, nie może mi uciec z głowy ;/

  11. sapientia pisze:

    Morał z życia Edisona: nigdy się nie poddawaj! 🙂

  12. felicytologia pisze:

    Wpis trochę przypomina stronę z Wiedzy bezużytecznej, ale to dobrze – lubię takie rzeczy 😀

  13. milion pisze:

    z tymiii majtkami to ciekawe! 😀

  14. Annyce pisze:

    Z tego wszystkiego nie słyszałam wcześniej tylko o papierze toaletowym. Co, jakby tak przetworzyć i zanalizować, można uznać za prawdę – jesteśmy obrzydliwi. Jakby takie japońskie publiczne toalety porównać z naszymi…
    Co do Edisona, to podejrzewam, że miał niezły zespół ludzi do testowania jego patentów, więc aż tak się nie namęczył. 😀

  15. Mańka pisze:

    To niesamowite, jak człowiek bez jedzenia może żyć i nic mu się nie dzieje… A z tym jabłkiem – w sumie mniejsza jaki owoc, bo nie o to chodzi przecież 😀

  16. RademenesII pisze:

    Co do tych okularów, to kiedyś był pojedynczy „okular” i nazywał się monokl, więc zastosowanie liczby mnogiej nie jest tu takie dziwne. Dużo ciekawszym przykładem są drzwi, które też występują w liczbie mnogiej, a nijak się we wzór nie wpisują. Jak ktoś powie, że dlatego, że mają dwie strony, to pytam dlaczego reguła nie tyczy się np. okna.
    A od „Faktu” idiotyczniejszy jest jeszcze „Super Expres”, więc dziwię się że nie jest popularniejszy :).
    Zastanawiam się, czy facet, który „podobno” nie je to fakt :), niemniej jednak słyszałem o kolesiu.
    Co do jabłka to tłumacz Wulgaty się pomylił 🙂 na okrągłe owoce jest podobna nazwa jak na jabłka pommum – pomme, nie mniej jednak to mogło być jabłko. Wg tradycji judaistycznej był to cytron, cedrat, inaczej etrog, który… nie jest okrągły 🙂
    O tych pomysłach Hindusów nie słyszałem, co do tych kasowych filmów utknąłem na etapie Titanica.
    MIły temacik, mam kilka podobnych artykułów, chyba wrzucę je do poczytania na swojego bloga jak nastaną słotne jesienne wieczory.
    Pozdrawiam, jak zwykle przyjemnie mi się czytało, fajne masz zainteresowania i przemyślenia. 🙂

  17. Masked pisze:

    Ta wizja powstania świata buddystów nieźle mnie dobiła ;D To się nazywa wyobraźnia! Kilka z tych faktów znałam, ale jak zawsze można się dowiedzieć czegoś ciekawego 😉

  18. Ciekawych rzeczy można się dowiedzieć 🙂
    Edison – to się nazywa mieć motywacje!

  19. Eule pisze:

    Sporo z tego słyszałam, a reszta jest naprawdę niezła 🙂 Już nie mogę się doczekać, by podzielić się nową porcją ciekawostek z innymi!

  20. Mona pisze:

    Jedyne czego nie znałam, to fakt 3, poza tym wszystko wiem :D. Choć najbardziej obczajona jestem chyba z owcą Dolly.

  21. 2,3,4,5,6,9,10… Nieźle ^^

  22. Normka pisze:

    Jedyne co mnie zszokowało to fakt o „powstaniu świata wg Hindusów”. Ciekawa jestem, co biorą/brali.. Cokolwiek to jest, jest dobre!

    Poza tym, Chińczycy uważają nas za brudasów, a *odbija piłeczkę* część kobiet z ich kraju się nie goli pod pachami. 😀

  23. koka. pisze:

    Para majtek jest parą, bo podobnie jak spodnie mają jakby dwie dziury, w sensie dwie nogawki. 😀 Sama chciałabym spożywać boski nektar i tak sobie żyć. 😀

  24. terraustralis pisze:

    A zapomnialem. W nagrode wygrales tygodniowy pobyt w Australii Zachodniej.
    Niestety ale za przelot placisz sam. 🙂

  25. terraustralis pisze:

    Czesc wiedzialem ale nie wszystkie. Dzieki. 🙂

Skomentuj

